Gåtur eller sykkeltur på Hardangervidda

Gåtur eller sykkeltur på Hardangervidda

Trening kan være så mye og hva er mer perfekt enn en gåtur eller sykkeltur på Hardangervidda med Radio Rjukan på øret. (GJESTEARTIKKEL)
Helse/Forbruker
Publisert : 27.11.2016 08:59
Sist oppdatert : 30.12.2016 09:35

Det å trene skal være morsomt og det skader heller ikke om treningen kan foregå i nydelige omgivelser. Og området rundt Rjukan har utrolig mye å by på av naturopplevelser. Så hvorfor ikke kombinere treningen med en tur på Hardangervidda? Trening kan også være en sykkeltur eller en lang gåtur, og det fungerer selvsagt mye bedre om det er i flotte omgivelser. Du kan gjøre det alene eller sammen med andre. Gå en lang tur på vidda eller ta med sykkelen og få gang i beina, mens du nyter utsikten. Og trener du alene så kan du ta med deg hodetelefonene, slik at du kan høre på radio Rjukan samtidig. Da holder du deg oppdatert med værmeldingen og hører god musikk mens du trener.

Styrketrening

Etter en nydelig tur ute er du klar til en ny runde med trening dagen etter. Det å kombinere styrketrening (kjøp utstyr på www.gorillasports.no) med kondisjonstrening er utrolig effektivt og vil på kort tid sikre at du går ned i vekt, om det er målet ditt. Skal du trene styrke hjemme i stedet for på et treningsstudio så krever det ikke mye utstyr. En treningsmatte er en fin ting å ha, slik at du ikke trenger å få vondt på et hardt gulv. En slik matte kan også brukes til å dyrke yoga eller holde på med vekter. Og nettopp vekter er utrolig fine å trene med. Du finner et stort utvalg fra vanlige håndvekter til kettlebells og dumbbells. Fordelen med vektene er også at de tar lite plass og er enkle å plassere i et hjørne eller i et skap når du ikke bruker dem.

Kettlebells

Disse forholdsvis nye vekter er veldig effektive å trene med da de kan brukes til veldig mange øvelser. Vi har funnet frem til en øvelse du kan prøve, men det finnes masse øvelser på nettet. Skru på radioen din, finn frem treningsmatten og gjør deg klar:

Kettlebell swing

Her trener du rumpe, baksiden av låret og korsryggen. Ha en liten bøy i knærne og sving kula mellom beina, som om du skal kaste den bakover. Rett deretter opp kroppen, slik at kula svinges ut fra kroppen og opp til skulderhøyde. Skyt hoftene fremover og knip i rumpa på toppen. Armene skal bare brukes til å holde i kula i denne øvelsen, de skal ikke gjøre jobben. Gjenta dette mellom 15-20 ganger, litt avhengig av hvor mange kilo du bruker.








Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS