Radio Rjukan gikk på fake news om Snømannen-plakaten

Radio Rjukan gikk på fake news om Snømannen-plakaten

Vidar Aune tegnet filmplakaten til «Snømannen» for moro skyld og la den ut på sin nettside – det skulle han ikke gjort. Nå er den spredd rundt om som første utkast til offisiell plakat, og har lurt en rekke medier, deriblant Radio Rjukan.
Lokal
Publisert : 23.01.2017 14:01
Sist oppdatert : 23.01.2017 14:21

Vidar Aune (26) tegnet filmplakaten til filmen «Snømannen» for moro skyld – det skulle han ikke gjort.
Nå har nemlig hans siste plakat blitt tatt for god fisk, og mange tror hans plakat er den reelle.

Vidar Aune er mastergradsstudent ved film- og videoproduksjon på NTNU. I tillegg til dette er han en selvlært grafisk designer, og frilanser med forskjellige grafisk designprosjekter. Hans siste kreasjon, som er en filmplakat av filmen «Snømannen» eller «The Snowman» har de siste dagene gått viralt.

- Jeg lager mye fan-plakater og falske postere. «Snømannen» har jo ingen offisiell plakat ennå, så jeg lagde denne for moro skyld selv, sier Aune til Adreseavisen.
Han er selv forbløffet over at den har fått såpass mye oppmerksomhet.

Aune la ut plakaten på facebooksiden sin hvor han går under navnet «Mancat Design», og fikk senere melding av en venninne som hadde sett plakaten flere plasser på Instagram.

- Jeg ble tipset om at den hadde blitt lagt ut på nettstedet IMDb, og delt på Instagram av flere privatpersoner. Folk som har deltatt i produksjonen av filmen har også lagt det ut. I tillegg til dette har også Jo Nesbøs forlag Aschehoug delt plakaten både på Facebook og Instagram. En fanside på Facebook for Michael Fassbender med 590 000 følgere har også lagt ut plakaten.
Og Radio Rjukan gikk også på og spredte "fake news".

- Jeg synes jo det er veldig hyggelig at den blir delt så mye, men den er jo bare fiktiv. Jeg vil ikke at folk skal føle seg lurt, eller bli sure, forteller Aune som understreker at han ikke har noen kommersiell vinning av å dele denne plakaten.
Aune ser på det som et kompliment at folk synes plakaten hans er såpass bra at den er troverdig. Likevel ser han ikke på seg selv som noen profesjonell grafiker, til tross for at han de siste årene har fått reelle oppdrag til flere filmer.

- Jeg har fått noen oppdrag, men jeg lager mest på fritiden som en hobby. Jeg liker å eksperimentere og prøve ut forskjellige stilarter, sier han til Adressa.no.

Radio Rjukan tråkka i baret, etter at Aschehoug Forlag plakaten og med forklaringsteksten på sin facebookside og nettside, noe som passet fint med lanseringen av en ny pocketserie for Jo Nesbøs bøker.
- Ja, vi får bare legge oss flate for at vi for første gang er lurt av "fake news" eller falske nyheter, ler redaktør Ole Jon Tveito.

- Jeg skal innrømme at jeg stussa litt på designet, for det lignet en gammel Varg Veum-plakat, og også en Terminator-plakat, men ellers var det proft utført, og når forlaget la det ut, og i tillegg det vart lagt ut på imdb.com, som er verdens største filmnettsted, selv om vi stussa på at det var den norske plakaten som lå ute, men vi synes det så tilforlatelig ut, så gikk vi rett på limpinnen, sier Tveito, som likevel tar saken med godt humør.
- Vi kunne nok sjekka det opp bedre, men når vi ser det i flere kilder, så tenker vi ikke mer over det, sier Tveito, som likevel frykter at trenden med falske nyheter vil lage mange utfordringer for mediene framover.


Mer om avsløringen av saken på adressa.no

 








Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS