Seks nye millioner til restaurering av Tinnsjøfergene

Seks nye millioner til restaurering av Tinnsjøfergene

Riksantikvaren bevilger 6 millioner kroner. Dette kommer i tillegg til de 9,6 millioner kroner til istandsetting av den landbaserte delen av Rjukanbanen.
Lokal
Publisert : 07.03.2017 13:59

Enda en gledens dag for Rjukan - Notodden Industriarv. Riksantikvaren har bevilget nye 6 millioner kroner til restaurering av de to Tinnsjøfergene DF Ammonia og DS Storegut i 2017.

NIA-direktør Runar Lia er selvsagt strålende fornøyd.
- Tidligere i år fikk vi 9,6 millioner kroner til istandsetting av den landbaserte delen av Rjukanbanen, sånn at vi nå er oppe i nærmere 16 millioner kroner totalt i 2017. Dette viser at Rjukan - Notodden Industriarv virkelig har fokus hos Riksantikvaren, sier han til Telen.

NIA fikk også i 2016 rundt 16 millioner kroner til istandsetting av banen og ferjene. I løpet av de siste åtte årene har museet fått oppimot 90 millioner kroner til i standsetting av banen.

Årets bevilgning skal blant annet brukes til tiltak som skal hindre ytterligere forfall av kjeler til dampmaskinen på Ammonia, såkalt «oppstart kjelerevisjon», samt til å kartlegge framtidig behov for i standsetting av Ammonia.

Pengene til Storegut, også fredet av Riksantikvaren, skal gå til å overhale en hovedmotor og en hjelpemotor, samt til tilbakeføring av 1. klasse-salongen.
- Riksantikvaren anser at årets tilskudd er nødvendig for å kunne beholde fartøyet i drift, sier museet selv – etter at meldingen fra Riksantikvaren om bevilgningene kom i morges.

Målet er å få en såkalt ISM-sertifisering på plass før sesongen for Storegut. Da vil vi kunne kjøre med 249 passasjerer istedet for 99, og at Ammonia også skal kunne chartres på vannet.


Foto: Silje Sjøtveit








Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS