Derfor hadde Radio Rjukan ingen aprilspøk i år

Derfor hadde Radio Rjukan ingen aprilspøk i år

Et bilde liggende på langs av en begivenhet vi ikke har tenkt å røpe mer om hva er, får stå som illustrasjon på at Radio Rjukan i sitt 30. år har valgt å kutte ut den tradisjonelle aprilspøken. Her er hvorfor!
Lokal
Publisert : 01.04.2017 23:45
Sist oppdatert : 03.04.2017 13:15

Radio Rjukan har hatt mange legendariske aprilspøker der mange i både kommuneadministrasjon og blant politikere velvilligst har stilt opp for å lage "fake news" med presentasjon på 1. april.

Men nå der det slutt. Verden er i endring, og Radio Rjukan gir seg med tradisjonen - og det er det fire grunner til, forteller redaktør Ole Jon Tveito, som langt på veien gir "skylden" til sosiale medier:

- For det første er det situasjonen der falske nyheter, "fake news", overtar nyhetsbildet, særlig i sosiale medier gjør hele idéen med aprilspøker både overflødig og uønsket. Mediene kan ikke spre fake news når det er iferd med å ødelegge de demokratiske systemene vi bygger opp og forsvarer i Norge. Nå er en aprilspøk rett og slett ikke lenger hverken betimelig eller morsom, sier Tveito.

- For det andre er det å lage aprilspøker er mye og tidkrevende arbeider. Man tenker på en god spøk i 2-3 uker, og forkaster mange idéer.
Det er ikke korrekt bruk av kreftene i et lokalsamfunn der det skjer mer enn vi kan dekke. Skal vi da bruke masse tid på både bilder, intervjer og ikke minst i å vri hjernen for å finne på noe, spør Tveito retorisk.

- For det tredje at det blitt kommersielt. Nå er det store konserner som bruker spøken til å spre sine reklamebudskap i sosiale medier. I år fikk ve se SAS reklamere med glassbunn i flyene sine, og Widerøe at de er første flyselskap med skiboks på taket. Spøken er ikke det verste, men at du tas med på at det presenteres som en nyhet på de tradisjonelle nyhetssidene, og leder deg inn i en helkommersiell annonse. Det synes jeg ikke noe om, sier Tveito, som likevel synes at Widerøes skiboks var et søtt reklamefremstøt. 

-Og for det fjerde er det ikke så moro å lage aprilspøker når folk går langt av veien for å avsløre en spøk lenge før folk har fått gjort opp egen mening om saken. Sosiale medier har sågar fått laget latterfjes istedet for likes, og en aprilspøk er ikke lenger verdt arbeidet man putter ned i den, sier Tveito, som spår aprilspøken en sakte død etter at vi fikk sosiale medier.

- Jeg tror det ja, og vi hadde laget en spøk i år også, men valgte å ikke sette den på trykk. Selv om den var ufarlig, hadde vi en vond smak i munnen. 
Jeg kan røpe at den gikk på at Solfesten måtte flyttes fra torget på grunn av sviktende bindesement mellom hellene, og på veien hadde vi forkastet idéene om at Rockfestivalen skulle flyttes til Tinnsjø Kro, at Telemark Fylke går inn for at det skulle settes opp Odd-statue i Adminiparken og at Rema1000- og Europriskunder skulle få lov å handle i 313-bygget uten rassikring, dersom de skrev under hver gang de entret bygget om at de handler på eget ansvar.  

Blir det ikke en fattigere verden uten aprilsnarr?

- Verden er vel rik nok som den er, og reklame- og mediestøyen er verre enn noensinne, så det føles ikke lenger relevant. Spøkene hadde bok alle blitt tatt godt imot, og vi ser gjerne at folk argumenterer for eller mot om de er enige i at aprilspøken har utspilt sin rolle, men vi er ikke eneste medium i år som har valgt å kunne spøken.
- Folk får kommentere under saken, eller på facebook hvis de har noe å si, men sannsynligheten er stor for at aprilspøken er begravet.
 








Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS