Raser mot rasert kollektivtilbud

Raser mot rasert kollektivtilbud

Senest i august i år lovet fylkesordfører at med det nye bussanbudet, ville det bli et mye bedre kollektivtilbud for distriktene i Telemark. I fylkesrådmannens forslag til budsjett finner vui en total rasering av kollektivtilbudet i distriktene om dette får flertall i fylkestinget, mener Jan Edward Larsen
Politikk
Publisert : 29.10.2018 07:30
Sist oppdatert : 29.10.2018 14:10

Yrkestrafikkforbundet, avd. 54 Tinn ved Jan Edward Larsen mener i et leserinnlegg at kollektivtilbudet står foran rasering dersom fylkesrådmannens budsjettforslag går igjennom.

Her er innlegget i sin helhet:

"Kollektivtransporten raseres!

Senest i august i år lovet fylkesordfører at med det nye bussanbudet, ville det bli et mye bedre kollektivtilbud for distriktene i Telemark. I media 25.10.18 kan vi lese fylkesrådmannens forslag til budsjett, som er en total rasering av kollektivtilbudet i distriktene om dette får flertall i fylkestinget.
Dette innebærer at distriktene vil stå uten et fast rutetilbud i skolenes sommerferie, da det er tenkt et tilbud som går ut på bestillingsdrosje. Hvordan dette forslaget er tenkt løst er for oss uforståelig og nok en gang er det distriktene som får lide for sentraliseringsspøkelset.

Dramatiske kutt i ekspressbusstilbudet blir også varslet. Ruten mellom Tinn og Grenland foreslås kuttet og ruter med påstått lite trafikk skal også bort. Kanalbussen likeså og ruten mellom Tinn og Vinje som er en øst/vest forbindelse. Hvordan skal det bli mulig for innbyggere i distriktene uten eget transportmiddel å forflytte seg ?
Bybusser i Kragerø, Bø og på Notodden skal også effektiviseres og effektivisering vil si det samme som kutt. For beboere i Kragerø-skjærgården vil tilværelsen også bli vanskelig for ikke å si nesten umulig, da bilfergene foreslås nedlagt.

Ettersom offentlige tjenester stadig sentraliseres og avstandene til tjenestene øker er distriktene avhengige å ha et godt utbygd kollektivtilbud, noe som nå i verste fall vil raderes bort med et pennestrøk.
Konsekvensene med foreslåtte budsjettforslag er at distriktene får et tilbud som er likt det som fantes på 1900 tallet og flere arbeidsplasser vil gå med i dragsuget. Er dette fremtidsrettet med tanke på at vi ønsker tilflytting av yngre mennesker og gjerne barnefamilier. 

Det oppfordres stadig til større bruk av kollektivtransport for det er samfunns økonomisk lønnsomt og miljøvennlig, men da må det jo legges opp til at vi har et kollektivtilbud å bruke.
Kutter man i rutetilbudet, vil de som kan gå over til å bruke egen bil, har de først gjort det, vil man på et senere tidspunkt vanskelig kunne få de tilbake til det kollektive.
Om ikke fylkeskommunen ønsker å satse på et tilbud i distriktene, så bør de sørge for en form for støttet til lokale selskap som har vilje og ønsker å opprettholde et kollektivtilbud i distrikts-Telemark og ikke minst ønsker å beholde og skape arbeidsplasser i distriktene hvor de har tilhørlighet.

Har vi kommet så langt i effektiviseringen av Norge at vi ikke har råd til å opprettholde et levende land hvor bygd og by er likeverdige ?
Nå skal budsjettforslaget til politisk behandling og vi velger å tro at våre fylkespolitiker setter foten ned for forslaget som nå foreligger, da forslaget vil være et stort tap for utviklingen av Telemark. Vi henstiller til politikerne å se på de katastrofale konsekvensene dette vil medføre. Vi trenger fergene og vi trenger bussen. For å si det slik, vi har ingen jernbane i øvre Telemark, men til nå har vi hatt buss og det håper vi at vi fortsatt får ha.

Yrkestrafikkforbundet, avd. 54 Tinn
Jan Edward Larsen"








Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS