Vinter på fjellovergangene - slik kjører du kolonnekjøring

Vinter på fjellovergangene - slik kjører du kolonnekjøring

Vinteren har for alvor festet grep over hele landet med store snømengder i Nord-Norge og minusgrader på Øst- og Sørlandet. På mange fjelloverganger er det tidvis så vanskelige kjøreforhold at de enten er stengt eller det er innført kolonnekjøring.
Natur/Vær
Publisert : 16.01.2019 12:44
Sist oppdatert : 16.01.2019 12:49

- Det er jo aldri trivelig å havne i bilkø mens snøfokket står utenfor, men kolonnekjøring iverksettes først og fremst av sikkerhetshensyn. Det er begrenset hvor mange som får være med, da det ikke skal være flere personer i en kolonne enn redningsmannskaper har kapasitet til å redde ut, sier Espen Opedal iTryg Forsikring.

Det er viktig å ta noen forholdsregler hvis du vet at du kan havne i kø for kolonnekjøring. Ha godt med mat og varme klær liggende i bilen, ha nok drivstoff eller strøm og sørg for at bilen er godt skodd for vinterføre. Brøytemannskapet
kan avvise trafikanter de tror kan få problemer.

- Været på fjellet kan gå fra sol til snødrev på få minutter. Blir det kolonnekjøring må man være forberedt på ventetid før man kommer med, det kan ta flere timer i verste fall. Har man aldri opplevd kolonnekjøring før kan det som
sjåfør oppleves stressende å kjøre slik for første gang, sier han.

En av de viktigste oppgavene for deg som sjåfør i kolonne er å sørge for å se og bli sett, samt at du følger trafikken i det tempoet brøytebilen setter opp. Det betyr å kjøre med nødblink på og ha kaldluft på frontvinduet for å unngå at snø blir til is og kladder til vindusviskerne.

- Spesielt når det er snøfokk og minusgrader er det viktig å ha kaldluft mot frontruta. Med varmluft kan snø bli til is som igjen kan kladde til både frontruta og vindusviskerne. Å kjøre kolonne i uvær på fjellet vinterstid er slett ikke ufarlig. Skulle det bli stans i kolonnen må du IKKE gå ut av bilen.Det har hendt at folk har blitt påkjørt i kolonnekjøring, sier Opedal.

Det vil alltid være en brøyte- eller ledebil foran og bak kolonnen, og disse er i kontakt med hverandre. Kjører du deg fast, bli sittende i bilen. Brøytemannskapet vet at du er der.

Slik kjører du kolonnekjøring:

Før du drar:
* Sørg for å ha nok drivstoff. Det er ikke bensin- eller ladestasjoner på kolonnestrekningene
* Skaff deg oversikt over mulige omkjøringsveger
* Innhent informasjon om veg- og værforhold
* Ta med varme klær og vinterfottøy
* Ta med mat og drikke
* Ta med lykt, slepetau, snøskrape og en spade
* Sørg for at kjøretøyet er i teknisk god stand og er utstyrt med vinterdekk (M&S).
* Det er påbudt med kjettinger for kjøretøy over 3,5 tonn

Før kolonnekjøringen:
* Kle deg varmt, kjøl ned kupeen for å unngå ising på frontruta
* Har du varmetråder i frontruta så slå de av
* Ha lykt, slepetau, snøskrape og gjerne en snøspade lett tilgjengelig i bilen

Under kolonnekjøringen:
* Bruk tåkelys og nødblink
* Hold jevn fart
* Følg kolonnen, ikke kjør ut eller prøv å snu i kolonnen
* La luftanlegget gå med kald luft på frontruten
* Hold øyekontakt med bilen foran, ikke bruk mobiltelefonen under kolonnekjøring

 








Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS