Charlotte Thiis-Evensen på Telemarsgalleriet fram til 2. februar

Charlotte Thiis-Evensen på Telemarsgalleriet fram til 2. februar

NIA opplyser at Charlotte Thiis-Evensens utstilling Forstørrelser vises fr a16. november til 2. februar. Separatutstillingen dreier seg rundt folks forhold til arbeid og arbeidsplassen, og viser foto, film og installasjon.
Kultur
Publisert : 06.11.2019 15:00
Sist oppdatert : 06.11.2019 21:30

Charlotte Thiis-Evensen – Forstørrelser er en separatutstillingen dreier seg rundt folks forhold til arbeid og arbeidsplassen, og viser foto, film og installasjon.

Bildet er verket Forget med not av Charlotte Thiis-Evensen. / Surstoffmaske fra NIAs samling.

Thiis-Evensen er opptatt av arbeid som en nødvendig betingelse for et godt liv og de siste årene har hun laget flere kunstverk som undersøker dette temaet på ulike måter. Utstillingen viser to nye stedspesifikke verk; Gullklokken (2019) og Forget me not (2019), sammen med verket Linje 5 (2016) og videoverkene Solo (2018) og Inspektørene (2010).

Dette er Thiis-Evensens første utstilling i Telemarksgalleriet.

Gullklokken (2019)
Charlotte Thiis-Evensens bestefar, Eyvind Thiis-Evensen (1906-1998) hadde som bedriftsoverlege og senere konsernoverlege i Norsk Hydro hadde han en sentral plass i utviklingen av arbeidsmedisin innen norsk storindustri. Han var en av dem som bygde opp arbeidsmedisin som fag i Norge og spesielt den delen av faget som består i arbeidsmedisinske undersøkelser ute i industrien.

Charlottes har arvet bestefars gullklokke som han fikk etter 25 års arbeid i Norsk Hydro i Porsgrunn. Fremdeles er det flere bedrifter som har overrekkelse av gullklokke til arbeidstagere som har jobbet over lengre tid i bedriften. Denne typen arbeidsforhold er mer sjeldent i dag når arbeidslivet blir mindre forutsigbart og mer preget av korte kontrakter. Kunstneren spør seg; vil man arbeide et sted hele livet? Er en gullklokke entydig med hardt arbeid, trygghet, kontinuitet og lojalitet? Eller er det et uttrykk for stillstand og ufrihet for den enkelte? Og hvem tjener på denne formen for lojalitet?

Verket består av film, foto og intervjuer med unge arbeidsledige på Notodden.

Dette er en gruppe som ikke har en tydelig stemme i den norske debatten, og gjennom dette prosjektet ønsker jeg å løfte frem deres perspektiv på verdien av arbeid.

Forget me not (2019)
Prosjektet dreier seg rundt kunstnerens bestefar Eyvind Thiis-Evensen som var bedriftslege i Norsk Hydro. Charlotte Thiis-Evensen tar utgangspunkt i arkivet etter Eyvind Thiis-Evensen som befinner seg i NIAs samling på Vemork. Forget me not handler arbeidet bestefaren la ned i HMS- gjenstander og innsatsen for arbeiderne ved bedriften.

Om Kunstneren
Charlotte Thiis- Evensen (1968-) er en flermedial kunstner som arbeider med foto, film, lyd og billedkunst. Hun har utdannelse fra Statens Kunstakademi og har hovedfag i litteraturvitenskap ved Universitetet i Oslo. Hun er også journalist og regissør, og er kjent for blant annet TV-programmene «Arkitektens hjem» på NRK.

Thiis-Evensen har hatt flere separatutstillinger, blant annet ved Kunstnernes Hus, Sørlandets Kunstmuseum og Vigelandmuseet. Hennes arbeider har blitt vist i en rekke gruppeutstillinger og filmfestivaler.


Arrangementsfakta:

Utstillingsåpning:
Utstillingen åpner i Telemarksgalleriet Lørdag 16. november kl 13.

Åpningstale ved Natalie O’Donnell, kurator og kunstkritiker.
Musikk ved Jarle Bernhoft.

Deretter vises den fram til 2. februar.

 








Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS