Presenterte den nye markedsføringsprofilen

Presenterte den nye markedsføringsprofilen

Torsdag kveld ble den nye merkevareprodilen for Rjukan presentert for politikere og inviterte i reiselivet. Stedet var Rjukan kino.
Næringsliv
Publisert : 06.12.2019 11:00
Sist oppdatert : 06.12.2019 11:17

Den nye profilen er utarbeidet av reklamefirmaet Bleed i samarbeid med VisitRjukan, og erstatter den orange med fjellet og byen som har vært i bruk i en årrekke.

Målet med den nye merkevareprofilen er å styrke oppfatningen av Rjukan-området som et attraktivt reisemål og
bidra til vekst, verdiskaping og arbeidsplasser i reiselivs- og opplevelsesnæringen.

Logoen ble presentert til applaus, selv om det ikke er tvil om at reaksjonene var blandede både der og i sosiale medier i etterkant. Noen synes det var stilig, mens andre synes det så ut som en veltet R. Som vanlig med slike logoer, må man venne seg til dem.
Det ble vist ulike sammenhenger den den skal kunne brukes som eksempler.

Det hele er en del av målsetningen, der måloppnåelse skal være basert på faktiske tall innhentet fra bedriftene. Utgangspunkt er nullpunkt-måling pr 1.1.2018.
Innen 01.01.2030
• skal omsetningen i reiselivs- og opplevelsesnæringen ha økt med 100%
• skal det være skapt 100 nye årsverk relatert til økt aktivitet i reiselivet. 50% av disse skal være heltidsstillinger   hvor ansatte bor i Tinn
• skal antall utenlandske gjester ha økt med 100%
• skal vi ha hatt en omsetningsøkning på 200% i lav- og skuldersesong (okt-jan + apr-mai).
Innen 2030 skal Rjukan vinne reiselivsprisen som deles ut av Innovasjon Norge.

- Hensikten er å skaffe mer oppmerksomhet, en tydeligere historiefortelling som treffer målgruppenes ønsker og det å styrke hverandre med en felles avsender, det det sagt under presentasjonen som var ved Kjell Reenskaug fra designbyrået Bleed. Han sa de blant annet ble inspirert av en setning i en Unesco presentasjon av verdensarvstedet Rjukan hvor det sto: «Located in a dramatic landscape of mountains, waterfalls and river valleys».

- Jeg synes logoen fanger dramatikken i landskapet, men også i historien her, sa Reenskaug.
- Deilig å se budskap uten utropstegn, var konferansier Anne Spånems spontane reaksjon.
- Jeg gleder meg til å ta den i bruk, slo Hege Sætre Næss fast, daglig leder på visitRjukan.

Mange aktører her i Tinn har sin egen profil eller logo, denne er ikke ment å erstatte, men kan brukes sammen med denne, ble det opplyst.  Det ble også understreket at destinasjonen Rjukan favner langt mer enn Rjukan sentrum, før de viste ulike produkter som tekstiler, isskraper og kopper der logoen var påtrykt, men at en kunne trykke navnet Gausta, Rjukan eller Tessungdalen under logoen, eller i kombinasjon med egen logo.

- Kommuner med én attraksjon i verdensklasse, kan gjenta budskapet sitt helt til hele målgruppen kjenner til det. Rjukan har flere slike attraksjoner. Det er en velsignelse, men også en utfordring når man skal kommunisere.
Å sikre en god håndtering av dette “luksusproblemet” - og dermed lage et fundament alle relevante aktører i kommunen kan stille seg bak er denne merkevareplattformens hovedoppgave, heter det i presentasjonen.
 

 








Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS