Operasjon Gunnerside blir dataspill
Foto: Nia

Operasjon Gunnerside blir dataspill

StoryTel Escape og Norsk Industriarbeidermuseum ( NIA ) lanserer i dag et nytt digitalt spill: «Operasjon Gunnerside - kampen om tungtvannet» .
Lokalhistorie
Kyrre Dahl
Publisert : 30.04.2020 16:31
Sist oppdatert : 30.04.2020 16:39

«Operasjon Gunnerside  - kampen om tungtvannet» er det første av mange interaktive og digitale spill som spinner rundt historiske hendelser og plot rundt i Norge. Konseptet bygger på escaperoom ideen og spillene skal være korte, intense og relativt komplekse - samtidig som de skal underholde og kunne gi læring.

- Gjennom det siste året har vi jobbet intenst med å ferdigstille «Operasjon Gunnerside - Kampen om Tungtvannet» i et samarbeidsprosjekt med Norsk Industriarbeidermuseum ( NIA )  på Vemork. Vi har hatt møter, gått gjennom detaljer, kikket på bilder og testet konseptet på flere av de museumsansatte og gleder oss over at vi nå kan lansere dette spillet som er godt egnet for både ungdom og voksne, sier Joe-Helge Ruud, daglig leder i Storytel Escape AS.

 - NIA har vært en stor bidragsyter og vi tror at samarbeidet fremover kan bli lærerikt og lønnsomt for begge parter, særlig med tanke på de ideen vi har på bordet for videreutviklingen av konseptet sier Ruud

 -  Vi er veldig glad for å være tidlig ute med denne typen aktivitet, og vi håper dette vil være et kjærkomment tilskudd i en veldig spesiell tid, sier Runar Lia, direktør ved NIA.

Runar Lia og Joe-Helge Ruud FOTO: Nia / Rita Engedalen

- Kampen om tungtvannet har i høyeste grad aktuell tematikk vi kommer til å belyse gjennom spillet. Det handler om kommunikasjon, evnen til å lytte til hverandre, observere, delegere og egentlig sørge for at alle i en gruppe bidrar med sitt. Dette er relevant enten man er på jobb, på skole eller skal fungere i en familie. Når vi hekter på kjente elementer fra escaperoom-teori skaper vi et stress som gjør at vi kanskje kan få et bittelite innblikk i hvordan disse gutta hadde det over vidda og ned gjennom juvet. Vi er spente på reaksjonene, sier Lia. 

Det nye krigsspillet er rettet inn mot et bredt marked,  både for kurs og konferansemarkedet, hjemmemarkedet og undervisningsinstitusjoner. Spillet lanseres torsdag 30. april og vil være tilgjengelig på NIA sine nettsider NIA.no. og spillet vil ha ordinær pris kr 125.








Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS