Ingen ville elektrifisere toget på Notodden
Tog på Notodden stasjon. Foto: Kyrre Dahl/ reisemedtog.no

Ingen ville elektrifisere toget på Notodden

Bane NOR fikk ingen tilbud på anleggsarbeidet med jernbanen på Notodden i første runde, som også involverer Rjukan-Notodden industriarv. Kontrakten lyses derfor ut på nytt med en romsligere tidsplan. Prosjektet kan stå ferdig senhøsten 2020.
Mellom Himmel og Jord
Kyrre Dahl
Publisert : 29.05.2020 12:22
Sist oppdatert : 29.05.2020 12:27

Bane NOR skal elektrifisere 830 meter jernbane fra Notodden stasjon til kollektivterminalen i byen. Det er over fem år siden det sist gikk tog helt til Notodden sentrum.

Flere entreprenører var interessert i oppdraget, men grunnet korte frister og fulle ordrebøker var det ingen av dem som valgte å gi tilbud på jobben.

– Vi hadde håpet å få anlegget klart i august, men innser nå at det var for optimistisk. Prosjekteringen ble mer kompleks enn vi antok på forhånd, og byggefasen ble for knapp, konstaterer prosjektleder Rune Jensen.

– Nå lyser vi ut oppdraget på nytt med mål om å skrive kontrakt i slutten av juni og ferdigstille anlegget innen 1. desember, sier Jensen.

Entreprenørarbeidet omfatter blant annet å:

  • bygge mur mot europavegen (E134)
  • legge om strømkabler, vann og avløp
  • bygge ny plattform ved kollektivterminalen
  • senke underbygningen som det nye jernbanesporet skal legges på

Hovedentreprisen er lyst ut via innkjøpsportalen TransQ. I tillegg vil Bane NOR lyse ut en kontrakt på jernbaneteknisk arbeid.

– Nå håper vi på mange gode tilbud. Vi samarbeider godt med Notodden kommune, Vestfold og Telemark fylkeskommune og de andre aktørene i området, sier prosjektlederen.

Sporet som skal elektrifiseres går langs Hydroparken, et fredet område som inngår i Rjukan–Notodden industriarv med UNESCO-status. Prosjektet har en budsjettramme på rundt 70 millioner kroner.








Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS