Gode tips til riktig takboks

Gode tips til riktig takboks

Vinteren nærmer seg og det er kanskje på tide å få seg en takboks til bilen? Her er noen gode tips om hva du bør se etter.
Mellom Himmel og Jord
Publisert : 07.09.2020 12:30
Sist oppdatert : 09.09.2020 12:46

Du ser dem overalt. Mange biler i Norge har en boks på taket. Det er selvfølgelig fordi vi trenger ekstra plass når vi skal på hytta om sommeren, og om vinteren fylles takboksen fylt med ski, snowboard og skistøvler.

Det kan påstås at det er flere takbokser i Norge enn i noe annet land. Men takbokser er dyre i innkjøp, og det er lett å velge feil. Her er noe av det du bør se etter: 

Den enkleste måten å vise til hva som er den beste takboksen er å se hva andre bruker og hvorfor. Billistens egen organisasjon, NAF, har testet takbokser og kom fram til at Thule Motion XT var den beste. 

Hvorfor NAF mener at denne er den beste takboksen kan summeres opp på følgende måte: 

  • Den er kollisjonssikker
  • Den er vanntett
  • Den er enkel å montere
  • Den havner midt på treet prismessig
  • Den kan åpnes på begge sider
  • 5 års garanti

Hvorfor kjøpe takboks?

En takboks gir i første rekke ekstra plass til bagasjen, men den har også flere andre fordeler. Blant annet frigjør det mye plass fra bagasjerommet i bilen din når du er på kjøretur. De er veldig enkle å ta av og på. Man slipper å slå ned setene i baksetet når man skal frakte store ting som ski, staver og snowboard og du har ekstra plass hvi du skal frakte ting til og fra hytta.

Ifølge Bilduden er Thule det klart beste merket når det kommer til takbokser. Det svenske konsernet ble etablert i 1942 og har siden oppstarten etablert seg i mange forskjellge land og er for mange synonymt med takbokser. 

En trend som har kommet de siste årene er såkalte «sammenleggbare takbokser». De fungerer mer som en hockeybag som man fester til taket sitt. De er gjerne en god del billigere, men tåler ikke like mye som en hard boks. 

Historien om takbokser og takgrinder

Frem til slutten av 1970-tallet hadde nesten alle vanlige biler takrenner. Disse takrenner hadde en flens (hevet kant eller lip) på venstre og høyre side av bilen. Dette gjorde arbedet med å feste en takgrind til en relativt enkel prosess.

Den første masseproduksjon av biler uten noen synlig  takrenner var 1975 AMC Pacer og Chevrolet Monza. Andre kjøretøyer ble introdusert på markedet med skjulte takrenner kom i løpet av 1980-tallet, og fra1990 var kjøretøy med eksterne takrenner var i ferd med å bli sjeldne. Takstativleverandører utviklet nye produkter og systemer som kunne festes til ulike typer biltak.








Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS